top of page
Zoeken

Oprechte aandacht voor patiënt en medemens

Christiaan Vermaas

Bijgewerkt op: 24 jun 2022

Afgelopen maand ben ik gestart als 'wensvervuller voor een dag' bij Make-A-Wish Nederland. Een organisatie die wensen vervult van ernstig zieke kinderen. Hier stap ik in een voor mij onbekende rol. Een luisterende rol in plaats van een directieve rol in mijn functie als dokter.

Een rol waarbij ik oprecht naar de ander luister en het kind keuzes laat maken en ik alleen maar sturing geef. Een rol waarin dokters weleens wat vaker mogen kruipen als je het mij vraagt.

Het vrijwilligerswerk komt voor mij voort uit het tekort aan patiëntencontact en het gebrek aan tijd voor de patiënt door de enorme hoeveelheid administratieve taken.

En met het gebrek aan tijd voor de patiënt, komt een gebrek aan oprechte aandacht voor diegene.

En juist die oprechte aandacht vind ik heel belangrijk, want alleen zo ontstaat er een wederzijdse vertrouwensband en voelen patiënten zich gehoord.

Het heeft mij het inzicht gegeven dat een goeie dokter voor patiënten vaak niet diegene is die het meeste weet, maar diegene die kennis het beste kan overbrengen.

Laatst werd ik persoonlijk ook geconfronteerd met de ‘niet fout bedoelde’, maar toch gebrekkige communicatie van dokters naar patiënten. Mijn oma was geopereerd aan haar heup vanwege artrose.

De operatie was vlot verlopen en mijn oma mocht snel naar huis om daar verder aan te sterken. Toen na een maand mijn oma nog steeds mank liep, (de tijd die normaal staat voor het herstel van een gebroken heup) zelfs minder goed dan voor de operatie en het herstel van mijn oma stagneerde en de fysio aanvullend weinig kon betekenen, begon mijn oma te twijfelen aan haar eigen inzet om te herstellen.

Uiteindelijk heeft zij zo nog een aantal maanden aangemodderd, tot op mijn aansporen ze via de huisarts een afspraak had gemaakt bij de orthopeed. Tijdens die afspraak bleek dat de operatie moeizaam was verlopen en de heup flink versleten was.

Iets wat zij tot dusver nog geen een keer van de operateur gehoord had, wat op zich gek is. Daarnaast heeft zij hem zelf na de operatie eenmalig gedurende 2 minuten aan haar bed gezien.

Mijn oma is nog van de oude stempel, kijkt op tegen de arts, ziet hem als autoritair en durft op dat moment niet de vragen te stellen die zij heeft als zij al überhaupt de tijd en de ruimte krijgt om die vragen te stellen.

Maar goed wat ik wil zeggen, wees eerlijk naar je patiënt en voorzie deze van volledige informatie. Soms net even die extra aandacht geven levert een patiënt op die beter geïnformeerd en minder onzeker is en als gevolg daarvan minder vaak het ziekenhuis bezoekt.

De zingeving die ik haal uit oprechte aandacht voor de ander en waar Make a Wish boegbeeld voor is, zouden we ook weer terug moeten krijgen in de zorg, want dat is waar de zorg echt omdraait. En geloof me die oprechte aandacht voor de ander, betaalt zich een keer uit, want alles wat je geeft, krijg je ooit terug.



23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page