Waarom is er nog geen eenvoudig, landelijk en kort nummer zoals 112 voor de huisartsenpost?
- Christiaan Vermaas
- 6 jul
- 1 minuten om te lezen
Ik merk steeds vaker dat patiĆ«nten zich buiten werktijd met huisartsen klachten melden op de spoedeisende hulp. Veel van deze patiĆ«nten doen dit niet uit onwil, maar omdat ze simpelweg niet weten waar ze zich moeten melden voor zorg die niet spoedeisend is, maar wel dezelfde dag aandacht behoeft.Ā
Voor ons als zorgverleners op de SEH is dit erg lastig, aangezien we iedereen wel willen helpen, maar er niet altijd de mankracht is en we onszelf ook niet in tweeĆ«n kunnen splitsen. PatiĆ«nten met levensbedreigende klachten gaan nu eenmaal voor, waardoor patiĆ«nten met minder acute klachten vaak langer wachten.Ā
Dit leidt tot onnodige frustratie bij zowel patiƫnten als zorgverleners. Deze patiƫnten hadden namelijk veel beter op de huisartsenpost (HAP) gezien kunnen worden. Hierdoor wordt de SEH minder belast, de wachttijd korter en verbetert de doorstroom van patiƫnten.
Mijn punt is dat het bereiken van de HAP gewoon te lastig is. Bellen met de huisartsenpost moet net zo simpel zijn als het bellen van de ambulance met een nummer dat je zo onthoudt.Ā
Dus als je het mij vraagt is het tijd voor een landelijke campagne om de bereikbaarheid van de huisartsenpost te vergroten. Ik zeg: āBel 115 voor al uw medische problemen, die u zelf buiten werktijd niet weg kunt nemen. Geen spoed met levensgevaar, maar wel hulp die dringend is en snel klaar.ā

Comments