Patiënten moeten weer leren zelfredzaam te zijn!
- Christiaan Vermaas
- 8 sep
- 2 minuten om te lezen
De afgelopen jaren is de zelfredzaamheid van patiënten drastisch afgenomen. Huisartsenposten (HAP’s), spoedeisende hulp (SEH) en ambulancediensten worden overspoeld met hulpvragen die eigenlijk geen spoed zijn.
Hierdoor neemt de druk op de acute zorg toe en raken steeds meer zorgverleners onnodig overbelast. De verwachting dat voor elk probleem direct een oplossing is, is niet realistisch. De HAP en de SEH zijn bedoeld voor spoedeisende en urgente zorg die niet kan wachten tot de volgende dag.
De drempel om even 112 te bellen of binnen te lopen is laag, vooral met een mobiele telefoon altijd binnen handbereik. Mensen bellen 112 bij buikpijn, koorts of een gebroken teen. Een ambulance komt dan voor niets, terwijl er elders misschien iemand ligt met een hartstilstand. 112 bellen terwijl er niks urgents is, kan levens kosten. Elke onterechte melding kost kostbare tijd. Tijd die letterlijk het verschil kan maken tussen leven en dood.
112 is er uitsluitend voor (potentieel) levensbedreigende situaties. Voor andere urgente vragen, zijn verschillende noodnummers die makkelijk online te vinden zijn.
Als zorgverleners en als ziekenhuizen moeten we mensen actief leren hoe ze zelf betere keuzes kunnen maken in hun zorggebruik. We moeten duidelijk zijn aan de poort. Wie zonder verwijzing bij de SEH binnenloopt met een niet-urgente klacht, hoeft niet direct geholpen te worden.
Het idee dat je als SEH een patiënt zonder verwijzing (binnenlopers) niet mag wegsturen is onjuist. Je stuurt ze namelijk niet weg, maar je vertelt ze simpelweg hoe ze de HAP kunnen bellen waar ze goede zorg ontvangen van een goed opgeleide triagist die bepaalt of het probleem urgent genoeg is om door een huisarts op de HAP gezien te worden.
Zolang we mensen op de verkeerde plek blijven helpen, blijven mensen zich op de verkeerde plek melden. Niet uit onwil, maar omdat het er dan echt niet duidelijker van wordt.
De samenwerking tussen SEH, ambulancedienst en HAP speelt een sleutelrol. Alleen door het maken van concrete afspraken kunnen we de zelfredzaamheid van patiënten vergroten. Beter voor patiënt, hulpverleners en maatschappij.
Twijfel je nu of iets spoed is? Op de websites Thuisarts, SEHzorg en Moetiknaardedokter vind je snel betrouwbare informatie.




Opmerkingen